Småspeidermerker

Fiske

  1. Kjenn fiskereglene.
  2. Fortell om noen sportsfiskeredskaper.
  3. Lag et fiskeredskap.
  4. Lær deg en fiskeknute.
  5. Bruk det selvlagede fiskeredskapet.

Idrett

  1. Løp 60 meter.
  2. Hopp høyde eller lengde.
  3. Kaste liten eller stor ball.
  4. Vær med på en hinderløype ute.
  5. Vær aktivt med i et lagspill og vis at du kan reglene.
  6. Vise at du kan enkelt vedlikehold av sykkel, skateboard, rollerblades, ski, skøyter eller lignende, og vær med på en tur hvor du benytter ett av disse fremkomstmidlene.

Kniv

  1. Vis at du kan vedlikeholde og oppbevare kniven riktig.
  2. Vis at du kan knivreglene og sikker bruk av kniven.
  3. Lag en gjenstand med kniven, for eksempel en visp, en smørekniv eller en figur.

Natur

  1. Vær med på 8 utemøter i flokken, hvorav minst 2 skal være om vinteren.
  2. Finn ut hvorfor vi ikke skal kaste fra oss ting i naturen.
  3. Finn et dyresamfunn, for eksempel rumpetroll, en maurtue, andefamilie eller lignende. Tegn og fortell om dette.
  4. Finn tre forskjellige ting i naturen som er dyremerket (avspiste kongler, bark eller lignende).
  5. Samle fire forskjellige vekster fra naturen og finn ut hva de heter.
  6. Lag noe av materiale fra naturen, for eksempel et bilde, en skulptur eller lignende.

Orientering

  1. Følg et enkelt kart over et avgrenset, kjent område.
  2. Delta på en skattejakt hvor du følger et skattekart.
  3. Kjenn de 4 himmelretningene og pek dem ut ved hjelp av kompass eller tegn i naturen.

Primitiv mat

  1. Vis at du kan bygge opp et sikkert bål og få fyr på det.
  2. Kok eller stek en rett på bål.
  3. Lag pinnebrøddeig og stek pinnebrød på bål.
  4. Finn noe spiselig i naturen og spis det.
  5. Lag dessert over bål.

Tur

Gå tre turer til fots i løpet av 6 måneder. Hver tur skal være minst 3 km.

  1. Delta på minst tre turer hvor du benytter enten ski, skøyter, rulleskøyter, spark, sykkel eller et annet umotorisert framkomstmiddel.
  2. Tegn og fortell om turene.
  3. Vis riktig påkledning, fottøy, personlig utstyr og niste for en dagstur eller overnattingstur.
  4. Pakk utstyr til en tur selv.

Uteligger

  1. Delta på fire overnattingsdøgn ute sammen med andre speidere (ikke i hytte/hus).
  2. Vær med å sette opp og pakke sammen et telt.
  3. Vær med å sette opp og ta ned en enkel gapahuk (for eksempel av presenning).

Vær

  1. Finn ut hvordan du bør oppføre deg i tordenvær.
  2. Lær å se forskjell på haugskyer og lagskyer.
  3. Se på værmeldingen og finn ut hvilke tegn og symboler som markerer regn, sol og vind.
  4. Registrer været i 4 dager (nedbør, skytyper, temperatur osv).

Flerkulturell

  1. Delta på et møte hvor en person med annen kulturell bakgrunn enn norsk forteller om sitt hjemland.
  2. Lag en gjenstand som er spesiell for denne kulturen.
  3. Finn ut hva som er likt og hva som er forskjellig mellom denne kulturen og den norske kulturen.

Fred

  1. Lær hvordan barn har det i andre land. Lær også hvordan speidere engasjerer seg i fredsarbeidet verden rundt.
  2. Finn ut og fortell hva fred betyr for deg og andre mennesker.
  3. Send kort med fredsbudskap til venner, familien, politikere, andre speidere.
  4. Bli kjent med en person som arbeider i en internasjonal hjelpeorganisasjon.
  5. Lag en samling bilder som forteller om organisasjonens arbeid i et annet land. Finn ut om det er speiderarbeid i landet.

God tørn

  1. Vær til hjelp og glede for et menneske som trenger deg i 1 måned. For eksempel:
    • besøke et aldershjem
    • være en hemmelig venn
    • være med på vedaksjon
    • rydde, male, bære ved, vaske og lignende hos noen som trenger det
  2. Fortell flokken om dine opplevelser.
  3. Lag middag.

Natur- og miljøvern

Småspeideren får merket når fire av oppgavene er gjennomført:

  1. Finn ut hva resirkulering er. Hjelp til hjemme med å f.eks. skylle melkekartonger til innsamling, bære glass- og metallemballasje til returpunkt, eller hjelp til med resirkulering på andre måter. (Skal gjøres i løpet av en måned, må ha bekreftelse fra foreldre/foresatte).
  2. Delta i en natursti med poster som handler om miljøvern.
  3. Delta i en Rusken-aksjon.
  4. Finn ut hvilke norske ville dyr og fugler som står i fare for å bli utryddet. Finn ut hvorfor disse dyrene er i fare for å bli utryddet. Hva kan vi gjøre for å bevare dem?
  5. Finn ut hvilke norske ville planter som holder på å bli utryddet. Hva kan vi gjøre for å bevare dem?
  6. Finn fem eksempler på hvordan menneskene ødelegger naturen. Finn ut hvordan vi kan stoppe ødeleggelsene.
  7. Bli med i Blekkulfs miljødetektiver.

Nærmiljø

  1. Kjenn hjemstedet ditt så godt at du kan hjelpe en fremmed som spør etter veien.
  2. Vis hvor du finner kjente hus og steder.
  3. Besøk en person eller få besøk av en person på flokkmøtet som kan fortelle deg litt om stedets historie.
  4. Fortell de andre i flokken en historie om hjemstedet.
  5. Delta på Rusken-aksjon eller hjelpe til med å rydde/ordne en tur-/bålplass i skogen for nærmiljøet.
  6. Besøk et kommunalt hus, for eksempel bibliotek, brannstasjonen, rådhuset, aldershjem e.l.

Verden og vi

  1. Se på et verdenskart og pek på 3 land i hver av verdensdelene Afrika, Asia og Sør-Amerika.
  2. Velg et afrikansk land, for eksempel et av landene Norges speiderforbund samarbeider med, og finn ut hvor mange speidere det er i landet. Tegn kartet og flagget, og lær deg hva landet heter på det lokale språket.
  3. Lær en lek, sang dans eller et eventyr fra landet.
  4. Hvorfor er det stor forskjell på rike og fattige land? Finn ut noe annet vi kan gjøre i stedet eller i tillegg til å gi penger.
  5. Delta i Speideraksjonen eller en annen innsamlingsaksjon sammen med resten av flokken. Sett deg nøye inn i hva pengene skal gå til og hvorfor dere samler inn til akkurat dette formålet.

Bok

  1. Lag en liste over minst 6 bøker/lydbøker du har lest/hørt i løpet av de 6 siste månedene. Kjenn navnet på forfatterne. Fortell resten av flokken om innholdet i minst én bok.
  2. Lag et bokmerke med speidermotiv.
  3. Finn ut om bibliotekordningen i kommunen der du bor.

Gartner

  1. Ha ansvaret for en hageflekk på minst 2 kvadratmeter, en blomsterkasse eller 2–3 potteplanter i minst 3 måneder. Kjenn bruken av de vanligste hageredskaper. Fortell om hva som skjer.
  2. Kjenn navnet på minst 4 av de vanligste dyrkede busker, blomster eller grønnsaker.
  3. Plukk og si navnet på minst 4 ugressplanter.
  4. Få 2 av følgende til å spire og følg utviklingen:

·         En løk i sand, myrull, vann, torv eller jord.

·         En kastanje eller et kornfrø i vann, sand torv eller jord.

·         Sennep, erter, karse eller bønner på flanell / bomull.

Iakttaker

  1. Vær med på 3 forskjellige Kims leker, minst én skal være med i en sporløype.
  2. Vis hvordan du kan fortelle hvordan en person ser ut, og at du kan kjenne igjen en person etter oppgitte kjennetegn.
  3. Studer en foringsplass for fugler om vinteren og fortell hva du ser.
  4. Finn 2 trær og følg forandringene fra september til og med mai. Lag en enkel logg.

Kunstner

Gjør minst 3 av 5 punkter:

  1. Lag et høytids- eller gratulasjonskort.
  2. Lag et bilde om en opplevelse eller en historie fra en tur.
  3. Lag en pynte- eller bruksgjenstand.
  4. Vær med på et skuespill eller dramatisering.
  5. Lag bondegård av kongler o.l. og fortell historien om de som bor der.

Samle

1.      Lag og systematiser en samling. Vis samlingen til resten av flokken. (Eksempel kan være en samling av frimerker, oppsatt etter tema eller land, eller en postkortsamling). Vis at samlingen blir større.

Flagg

  1. Fortell om og lag tegninger til tre nasjonale høytidsdager (17. mai o.l.).
  2. Finn ut når flagget heises og fires disse dagene.
  3. Vær med i et arrangement på en høytidsdag.
  4. Lag en liten ting som er spesiell for en av høytidene (flagg i miniatyr, julepynt, påskepynt osv.).

Kirke og menighet

  1. Ta kontakt med en lokal prest og få en omvisning i kirken. Be ham/henne forklare litt om kirkebygget og innredningen, og om aktivitetene i menigheten.
  2. Finn ut hva symbol er, og finn noen i kirken.
  3. Delta i en gudstjeneste.
  4. Fortell om og lag tegninger til kirkens tre store høytider (påske, pinse og jul).

Klar deg selv

  1. Vis at du kan sende en postpakke.
  2. Vis at du kan skifte en lyspære.
  3. Vis at du kan skifte pære og batteri i en lommelykt.
  4. Vis at du kan kle deg fornuftig i forskjellige typer vær.
  5. Finn ut hva du må passe på eller se etter før du går ut av huset og lag en sjekkliste.
  6. Vask og stryk speiderskjerfet.
  7. Vis at du kan handle i butikken.
  8. Vis at du kan holde orden på eget rom i minst én måned.
  9. Sy merker på speiderskjorta selv.

Misjon

  1. Bli kjent med en person som arbeider i en misjonsorganisasjon eller gå inn på organisasjonens nettsider og finn ut litt om arbeidet som drives.
  2. Lag en samling bilder som forteller om misjonsorganisasjonens arbeid i et annet land. Finn ut om det er speiderarbeid i landet.
  3. Lær en lek eller sang fra dette landet.

Omtanke og rettferdighet

  1. Lag et rollespill av fortellingen om den barmhjertige samaritan.
  2. Lek en lek som oppleves urettferdig (gjør om en kjent lek).
  3. Snakk sammen i flokken om hvordan man som speider kan være god mot andre, og hvorfor ikke alle barn i verden har det like godt.

Sunn mat

  1. Finn ut litt om hva som er sunn mat ved å sjekke kjøleskapet.
  2. Lag din egen sunne matpakke for en dagstur, og finn ut hva du bør drikke på turen.
  3. Lag en oversikt over hva du og vennene dine spiser som skolemat, og finn ut om kroppen får det den trenger, eller om dere bør forandre på noe.
  4. Lag sunt «godteri» og del med de andre i flokken.
  5. Lær om matallergier.

Bagheera

  1. Kjenn innholdet i siste del av kapitlet «Den røde blomst» i Jungelboka (Mowgli jager Shere Khan fra rådsklippen og går til menneskene).
  2. Lær bort Bagheeras jakt til noen i flokken.
  3. Lær deg navnet på ti jungeldyr og finn ut hvilke egenskaper de har.

Kaa

  1. Kjenn innholdet i kapitlet «Kaas jakt» i Jungelboka.
  2. Lær Kaas hungerdans.
  3. Vær med på et spesialmøte som handler om dette kapitlet sammen med flokken.

Mowgli

  1. Fortell om innholdet i kapitlet «Tiger, tiger» i Jungelboka til noen andre i flokken.
  2. Lag en modell av landsbyen. Det kan du gjøre sammen med kullet ditt, eller sammen med hele flokken.
  3. Kjenn navnet på 15 jungeldyr og vit hvilke egenskaper de har.

 

Siste 5 artikler:

Skidag på Gulbotn

Troppen og flokken skal til Gullbotn 18. Januar Les hele

Patruljetur

Det blir patruljetur Les hele

Troppen og roverene reiser på vintertur 26.-28. januar 2018

Info og påmelding her. Les hele

Juleavslutning for speiderene under stjernehimmelen

Speidere fra flokken til roverene med foreldre... Les hele

Sommerleir 2018 for speidere i tropp og rovere

Vi reiser til sørlandet på sommerleir i år 23.-29. Les hele

Nyhetsarkiv
Facebook_speider
Arnatrimmen
Eikestølen
Foreldrelaget
Leirer
Merker
Praktisk Info
Profilklær
Utleie
Trosopplæring